det lackar mot hjul...

...för jag fick årets första god jul-önskning idag! runt ett knackade det på dörren, och jag gick ner för att öppna. i vanlig ordning var det veckans leverans från sainsbury's som hade kommit, men mannen i dörren tittade suspekt på mig och frågade om jag verkligen var hans kund. jag förklarade att jag var familjens au pair, och undrade vad i hela friden som kunde vara fel? jag har ju tagit emot leveranser säkert en miljon gånger förut?
"du har beställt alkohol" sa han.
"jahaaa" utbrast jag och förstod, "det är ingen fara, jag är 18! ska jag gå och hämta mitt körkort?"
"hmm... kan jag lita på dig? jag vill inte bli av med mitt jobb nämligen"
"det är lugnt, jag lovar. men jag kan hämta ID om du vill!"

på det svarade han inte, utan han började bara lassa över påsarna med mat med ett underligt, fortfarande smått skeptiskt leende på läpparna. när allt var klart frågade han vart jag kom ifrån, och berättade att han jobbat här i london sen 2007. han kom från polen, hatade regeringen där och förklarade att man fick betala 83% av sin lön i skatt. han skulle inte åka tillbaka, men tyckte jag skulle hem till sverige eftersom det var så fint, och när vi sagt hejdå och jag önskat honom en trevlig dag hojtade han på sin knackliga engelska "and merry christmas to you and all around you!" jag blev jätteglad, önskade honom god jul tillbaka och konstaterade att en gammal polsk gubbe med gigantiska glasögon just gjort min onsdag lite, lite roligare.

ser man på liksom
och alkoholen visade sig btw vara ett par flaskor öl.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0